Friday 27 September 2019

Sudah Bersediakah Kita ? .
كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ ۞
Setiap yang bernyawa pasti merasai mati.
Kematian itu tidak terkecuali.
Apa itu mati ? Mati adalah bercerai roh daripada badan. Tetapi kematian bukanlah pengakhiran dalam kehidupan di dunia. Kematian hanyalah proses sementara sebelum menunggu proses seterusnya iaitu alam akhirat. Persoalannya, sudah bersediakah kita untuk menempuhi kematian, menempuhi alam kubur yang juga dikenali sebagai alam barzakh ? Apakah nasib kita di alam sana ? Semoga kita tergolong dikalangan orang yang beriman. Allahumma ameen.
Berusahalah untuk mendapatkan tempat yang terbaik di alam akhirat. Masa 24 jam ini, manusia banyak meluangkan masa untuk dunia. Untuk keseronokan, untuk enjoy. Mana bekalan kita untuk akhirat ? Sudah cukupkah amalan baik yang kita korbankan untuk alam sana ? Wallahualam.
Yups, manusia sering tergoda, lalai dan leka. Itu memang lumrah. Tetapi, kita sebagai hamba Allah seringlah berdoa dan memohon keampunan daripada yang Maha Esa. Jangan jadi takbur dan sombong. Kurnian dan kejadian kita adalah sementara. Kita ini milik Allah. Kekayaan dan kemewahan ini semua pinjaman. Setelah Allah beri kita pinjaman ini, pernahkah kita bersyukur ? Bersama-sama kita bermuhasabah diri.
 Sesungguhnya kematian itu tidak pernah diundang atau dijemput, ia tidak pernah berkompromi, tidak memilih martabat atau dalam keadaan sedar atau berkhayal, dalam taqwa ataupun maksiat. Kematian itu pasti mencari di mana sahaja roh berada.
"Di mana saja kamu berada, kematian itu akan mendapatkan kamu sekalipun kamu berada dalam kubu yang kukuh."
                                              [Surah an-Nisaa' ayat 78]
Maksud firman Allah s.w.t :
"Apabila sampai ajal maut seseorang itu ia tidak dapat ditunda atau dipercepat, walau sesaat pun."
[Surah al-A'raf ayat 34]
[Surah an-Nahl ayat 61]

No comments:

Post a Comment